Próbálkozásaim zöldülő, paleos háziasszonyként

Paleo és egyéb állatfajták

Paleo és egyéb állatfajták

SM MEMOÁR

2019. április 04. - Kukac13

Többször szokott szóbakerülni, többnyire a fb csoportban az új tagok kérdésére, hogy kinek milyen változást hozott az étrend- és életmódváltás. Most egy friss csoporttagunk kérésére gondolom át a dolgaimat, aki dietetikusnak tanul és a Wahls protokoll SM-re való hatásáról szeretne egy előadást tartani.

Igazából visszagondolva, már nehéz összeszedni mik is voltak, mi változott az elmúlt években, hozzá lehet szokni a negatív változáshoz de a pozitívakhoz még könnyebb.

17 éve kezdődtek azok a tüneteim, amikkel elkezdtem az orvoshoz járást. Mint tudjuk az SM nem akkor alakul ki , amikor az első tünetek jelentkeznek, hanem hónapokkal, évekkel, akár évtizedekkel korábban, épp csak a beindulásához kell egy plusz löket, ami lehet testi vagy lelki sztresszhatás.

Nálam a lélekkel minden okés volt, boldog, friss anyukaként hurcolásztam anno csemegényi, még nem egy éves lányom a jobb karomon. Ekkor kezdődött (tippre azt mondanám, hogy a terhesség és a szoptatás indította be vagy a HEPA-B vagy épp az sorozatos, nem szakszerű amalgámtömés csere) a jobb kezem zsibbadásával és csökkent érzékeléssel. Aztán voltak még egyéb apró tünetek (amik szép sorban jöttek-mentek, jöttek-maradtak az évek során) mint egyensúlyzavar, nem bírtam már úgy a kocsit, buszon háttal nem tudtam ülni, nagyobb fizikai megterhelés után a hónalji és ágyéki nyirokcsomóim bedagadtak, fájtak, fényérzékenység jelentkezett (leégtem már 5 perc kintléttől is, hiába árnyék és 50-es naptej), fáradékonyság (de hát ki nem fáradt kisgyerek mellett?), a meleg, amit eddig imádtam (szauna, szolárium, forró fürdő, napozás) már nem kultiváltam, egy melegebb zuhannyal is hosszú órákra "kilőttem" magam a mindennapokból és a sportolás sem esett jól, reggelente úgy ébredtem, hogy fáradt vagyok és alig vártam, hogy délben végre lefeküdhessek aludni pár órára, így akár este 8-ig is ébren bírtam nagy nehezen maradni, illetve a gondolkodás is nehezemre esett és a francia tanulása is nagyon nehéz volt. Lustahólyag szindróma, azaz egy lefekvéshez 10-20 percen belül 3-4-szer is el kellett mennem wc-re, mire alvásra adhattam a fejem. Ha kipórszívóztam a nappalit, utána már le kellett feküdnöm mert szédültem és a jobb szememmel problémák voltak, homályos látás, vibráló, hangyák háborúja szerű látótér. Írásnál gyakran cseréltem a betűket. Amikor nyaraltunk vagy anyunál voltunk Magyarországon nyáron, nagyon nehezen viseltem a meleget, a ventillátornak szinte folyamatosan mennie kellett és mindig volt valami problémás hozadéka (este még semmi bajom, aztán reggel meg már nem tudok ráállni a sarkamra és több hét, hónap alatt múlik csak el, 1-1 izületem, izmom, csontom 4-6 hónapig fáj minden egyéb ok nélkül, fogamzásgátló mellett menstruálni kezdek, stb). Napon vagy melegben való séta is totál kikészített. Emellett az SM egyik leggyakoribb tünetének tartott krónikus fáradtságot is cipeltem magammal mindenhova, a buszon ülve képes voltam bealudni.

A jelenlegi tejjel kapcsolatos kereszteshadjáratom simán visszavezethető gyerekkorom szinte folyamatos hasmenésére, ami azzal volt indokolva, hogy apád fajtája vagy, ő ilyen fosós. De ha anno lett volna lehetőség intoleranciatesztet csinálni vagy gondoltak volna a kivizsgálásomra, lehet ma nem írnék az SM-ről és annyi tudásom lenne róla, amennyi a belgyógyászat könyv A5-ös méretű oldalának 3/4 részét elfoglaló leírásban volt.

A doki szerint, ha nem járunk a nyakára folyton, lehet még éveken keresztül nem diagnosztizáltak volna, mert a kezdeti tüneteim annyira enyhék és atipikusak voltak. Így jó 9 hónapba telt mire meglett a Sosem Múló szerelem diagnózisa.

2016-ban volt a változás kezdete. Igazából, a Zembernek köszönhetem. Ugyanis  neki volt a nemtudom hány éves osztálytalálkozója és 1-2 régi ismerősét sok-sok kiló súlyfelesleggel viszontlátnia nagyon megdöbbentő volt, majd tükörbe nézve úgy találta, hogy némi kis derékbőségcsökkentés nála is elkéne, így én találjak ki valamit, amitől majd ő lefogy de természetesen a söröcske és a gourmand pocikáját megtöltő extrafinom élelmiszerkről való lemondás nélkül :-) .

Miután a kutatásaim a finom kaja de nem nélkülözés kategóriában a paleót hozták ki mint egyetlen lehetséges módot, így elkezdtem beleásni magam. Jöttek mindenféle aldiéták, mint ketogén, GAPS, AIP. Az utóbbin akadt meg a szemem, hisz ha már autoimmun protokoll, az nekem is jól jöhet, délelőtt olvastam róla, az ebédem pedig már ennek a diétának a jegyében telt. 3 hónapig csináltam, majd visszavezettem magam egy AIP/paleo vegyespárosig. A Wahls életmódra (SM specifikus) kb 2 éve találtam rá de akkoriban még nem volt számomra olvasható nyelven, majd 2017 nyár végén megkaptam a lányomtól a könyvét franciául, egyből bele is mélyedtem. A paleo hozadékaként nem volt probléma egyből 2. szinten kezdenem, majd a tél beálltával a 3. szintre, azaz ketogén módra váltottam. Jelenleg a második szintet viszem, időnként 3. szintes beütéssel (12-16 óra éhgyomor, 2 étkezés, sok kókuszzsír, kevés fehérje, próbálva odafigyelni a halak és belsőségel elsődlegességére) viszont nem verem a fejem a falba, ha a heti 2 adag gm gabona szabályt átlépem vagy néha bűnbe esem (olyankor viselem a nem kellemes következményeket).

A változásokról, mit is hozott nekem az életmódváltás

lassan egyre kevésbé voltam fáradt reggelente, jobban ment a házimunka, majd egy nap barátnőm kitalálta, hogy menjek vele gyalogolni heti egyszer, Katy Bowman paleos, movenat-os stílusában. Mondanom se kell az első igen sok alkalommal remegő lábbal, szédülve, látásproblémával, azonnal ágyba gondolattal tértem haza. Majd ez is lassan egyre jobb lett és már vártam a keddeket. Aztán elmentem EMS edzésre, Mo-on talán speedfitnesz néven fut, bele kell bújni egy búvárruha szerűségbe és elektródákkal elektromosan stimulálják az izmokat. Ez az a sport, ami bármennyire mozgásképtelen az illető, idős vagy csak lusta megvalósítható, hisz ha csak ül az ember a székben, az áramimpulzusok akkor is mozgatják az izmokat, 20 perc alatt remek izomlázat lehet kapni , ha meg rá is dolgozik az ember......
Néha csinálok saját testsúlyos gyakorlatokat (de lusta vagyok), callanetics-et, elmentem tai chi chuan tanfolyamra ,párommal salsázni (neki nem jött be, így 4 óra után feladtuk), a szomszéd faluban lévő boltból legtöbbször gyalog jövök haza (olykor 15 kiló cuccal), egy AIP csoportban megcsináltam a kihívást és a Zembertől kaptam egy kondi bérletet is pár hónapja. Aludni most is többször alszok delente (de ha nem sikerül vagy nincs rá lehetőségem, akkor sem dőlök ki tőle, bár ilyenkor korábban fekszem, pl. ezen a héten ma - csütörtök - feküdtem le először) de reggel frissen kelek, gyakran óra nélkül és este 10-11 körülig is bírom. A váltás óta nem volt jelentősebb látásproblémám, kitakarítom, felmosom a földszintet, főzök és vendégeket is fogadok egyazon napon, gond nélkül. 2 éve tengerparton nyaralunk és napozok, a naptej inkább csak dísznek meg a Fütyis miatt kellett, nincs nyaralás után sem problémám. Fogytam 10 kilót (nem volt tervezett de nem bántam), azóta állandó a súlyom, kivéve ha többször nézek szénhidrátra, mint kéne :-). Kb. egy éve szaunázni is elkezdtem óvatosan, még most is csak szárazban de nagyon jól esik egy-egy kondizás után. A nyelv és új dolgok tanulás is jobban megy, sokszor jutnak eszembe eddig nem próbált, új megoldások, lehetőségek (rejtvények). Sétálok, kirándulunk, több órás, 15-20000 lépéses sem okoz némi fáradtságon kívül gondot. A krónikus fáradtságom elmúlt. Jól érzem magam.

33599553_776204815910111_4114710318905556992_o.jpg

Több tünetem ma is megvan de ezek nagy része a plakkosodott gócok miatt van, illetve észrevettem, hogy ha nem követem legalább 80-90%-ban (most családi okok miatt többször is utaznom kellett Magyarországra egyedül - nekem iszony stressz kilépni a komfortzónámból - nem ettem félre túl sokszor de borultak az arányok, naponta volt, hogy 4x is ettem, sok volt a hús is ) a megszokott étrendemet bőr- és nyálkahártyatüneteim, bél-, alvási-, hangulati problémáim kezdődnek.

Mivel nem vagyunk egyformák, így azt gondolom, nem fog feltétlenül mindenkinek ugyanaz használni, még ugyanolyan alapbetegség esetén sem. Van akinek már az 1. szint is kellő változást hoz, van akinek egész a 3. szintig el kell mennie, hogy egyáltalán legyen érezhető változás az állapotában és talán lesz olyan is akinek nem fog segíteni de szerintem mindenképp érdemes kipróbálni. Külföldi csoportban például SM-nél kötelezőnek tartják a ketogén szintet a jólét érdekében, dr Terry Wahls is 3. szinten nyomja és ugye ne feledkezhetünk meg róla, hogy neki a legkorszerűbb, legmodernebb kezelések mellett is romlott az állapota de az életmódváltás hatására kikelt a tolókocsiból és ma lovagol, biciklizik, hulla-hopp karikával trenírozza magát az előadásai szünetében ;-).

Bár a zöldségek továbbra sem a kedvenceim és az én etkezésem vagy 2x annyi időt tesz ki mint bárki másé a családban (mire megrágom azt a sok zöldet) és még a régi tüneteimre sokan mondanák, hogy ezzel simán lehet élni, én érzem milyen rossz volt és tudom, hogy nem szeretném azt az állapotot újra magaménak tudni, így amíg nem lesz csodatabletta, amit csak be kall kapni és meggyógyulok, addig gyűröm őket :-)

Étkezés, életmód sms-ek :-) részére - Wahls protokol az alábbi linken érhető el

https://www.facebook.com/groups/1981925805375674/

A bejegyzés trackback címe:

https://szeress-ha-tudsz.blog.hu/api/trackback/id/tr2114739555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása